1.10. Denken in mogelijkheden

1.10. Denken in mogelijkheden

U zult zich wellicht moeten neerleggen bij het feit dat sommige werkzaamheden niet meer zo gaan als vroeger of helemaal niet meer mogelijk zijn. Echter, het is belangrijk dat u proactief bent en denkt in mogelijkheden. Bedenk wat u nog wel kunt en sta niet te lang stil bij de dingen die u niet meer kunt.

Een goede planning is belangrijk. Ik hoop ooit ander werk te vinden dat lichamelijk minder zwaar is en waar ik in een team kan werken, dan kan ik denk ik ook meer uren werken.

Belangrijk is vooral dat u werk doet dat bij uw mogelijkheden past. Werk dat u in uw eigen tempo, op uw eigen manier kunt doen en waar u plezier in heeft. Om mogelijkheden en oplossingen te bedenken, moet u weten wat u wel en wat u niet kunt. Wat er mogelijk is, maar ook wat u nodig heeft. Sommige van uw werkzaamheden kunt u misschien niet meer uitvoeren. Maar een aantal werkzaamheden kunt u wellicht met aanpassingen nog wel uitvoeren.

  • Alleen u kunt aangeven wanneer u tegen uw grenzen aanloopt. Als u dit op tijd doet en zelf met oplossingen komt, zullen uw leidinggevende en collega’s meer open staan voor wat er nodig is om u gezond aan het werk te houden.
  • Kijk nog eens naar de top 3 van uw belangrijkste eigenschappen voor passend werk (zie tool passend werk in 1.9). Uw weet nu welke eigenschappen van passend werk voor u belangrijk zijn. Hoe zorgt u ervoor dat deze eigenschappen terugkomen in uw werk?
  • Het opstellen van duidelijke doelen zorgt ervoor dat u goed voor ogen hebt wat u wilt bereiken. Wanneer u zelf uw doel duidelijk heeft, kunt u hierover ook duidelijk vertellen en in gesprek gaan met anderen.
  • Tool doelen duidelijker maken en bereiken.

Ga naar:
1.1. Inleiding
1.2. Belasting en belastbaarheid
1.3. Werk-privé balans
1.4. Energievreters en energiegevers
1.5. Energieverdeling
1.6. Stellen van grenzen
1.7. Acceptatie
1.8. Waar loopt u tegenaan op het werk?
1.9. Werkwensen
1.10. Denken in mogelijkheden
1.11. Regelmogelijkheden en aanpassingen op het werk
1.12. Werkaanpassingen op maat
1.13. Openheid op het werk
1.14. Omgaan met onbegrip
1.15. Algemene aandachtspunten bij gesprekken
1.16. Contact met bedrijfsarts
1.17. Regelgeving